karas

Direktlänk till inlägg 28 februari 2015

Vilken färg har klänningen?

Av Karolina - 28 februari 2015 20:12

En kvinna frågade på Twitter för ett par dagar sedan vilken färg man ser på hennes klänning. Guld och vit eller svart och blå? Det har blivit en väldigt het snackis inom media de här senaste dagarna för alla ser ju olika färger och alla står för sin åsikt. Jag ser att den är ju självklart guld och vit, men jag säger inte alls att det är det rätta svaret. Själv säger kvinnan att hon ser självklart att färgen är svart och blå. 

Buzzfeed som var först med att skriva om det här hade en omröstning och då visade sig att det var 72% som tyckte att färgen på klänningen var guld och vit medan 28% procent säger att den är svart och blå. Jag frågade min mamma vad hon såg och hon sa att hon nämligen ser att klänningen är svart och blå med en blandning av grått. Det här är helt sjukt alltså! Dock verkar det som att klänningen är faktiskt svart och blå - enligt hemsidan som säljer klänningen. Men fortfarande, ingen vet ju vem som har rätt. 


Sen beror det här på flera andra faktorer. Om man kollar på bilden ser man att kontrasten på klänningens färger inte är klara och lite suddiga. Hade bilden blivit tagen i ett ljusare rum hade nog majoriteten av människor inte tyckt olika antar jag. Man kan ju se att klänningen står i en skugga. 

Sen kan man också tänka på att det finns människor som är färgblinda. Vissa människors ögon är känsliga mot ljusa färger och andra är känsliga mot mörka färger och då ser man ju olika färger. Vi uppfattar färg på olika sätt, så färgblindhet är en av de självklaraste svaren till den här debatten.

Men vad ser ni? Är klänningen guld och vit eller är den verkligen svart och blå?

 

                                 Klänningen ALLA snackar om.

 
 
Annie

Annie

28 februari 2015 21:04

Jag ser också guld och vit ;) Festligt det där att alla kan se så olika färger .. ;)

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

Karolina

28 februari 2015 21:32

Ja men där ser man! Det är det som är så intressant med det hela! Äntligen nån som ser samma sak som jag, haha! De flesta som jag frågat sa att de såg att den var svart och blå... menmen haha :P

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karolina - 18 februari 2017 22:30

Så, nu har jag löst problemet hur jag ska publicera videon från iMovie. Det var bara att gå in på bloggplatsens sajt och blogga därifrån från min mammas surffplatta, så man kan infoga allt man vill från bloggverktygen. Just det, jag kom ju på att d...

Av Karolina - 18 juni 2016 18:37

Det blir tidig skolstart haha, men det var mycket efterfrågat så varför inte skriva detta inlägg nu? Jag vet att många av er går fortfarande i grundskolan, men de flesta av er är inne på högstadiet. Och många är såklart oroliga inför 9:an. Men, (ok, ...

Av Karolina - 16 juni 2016 14:28

För bara några veckor sen satt jag på tåget där jag väntade att den skulle åka. Utanför på perrongen stod en man som pratade i telefon, märkte av honom en del då det var bara jag, den där mannen och en till person vid och i vagnen. Han fortsatte sitt...

Av Karolina - 15 juni 2016 22:15

Jag har vart lite frånvarande från bloggen som ni märkt, men jag är tillbaka nu. Om nån ens visar upp sig här längre haha. Anledningen var att jag helt enkelt inte hade tid pga skolan. Jag gick trots allt sista året i grundskolan. Det känns så overkl...

Av Karolina - 19 mars 2016 00:04

Vet ni vem kan ändra på ens dag bara inom ett par minuter? SL. Efter min dansträning vart jag bara helt utmattad och det enda jag ville var att åka hem. Jag brukar ta tvärbana och tunnelbana för att ta mig till/från dansen, vilket brukar ta 30 minute...

Presentation


Haha, skoja bara. Den här bloggen är visst fancy. Här skriver jag om det jag älskar mest. Shoppa, resa och träna. Och också lite livshändelser. KONTAKT:
info.karolinal@gmail.com
INSTAGRAM: karalaso

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Vll du skriva ett inlägg på min blogg?


Skapa flashcards