karas

Direktlänk till inlägg 30 april 2015

Sanningen svider, men lögner är värre

Av Karolina - 30 april 2015 19:33

Vad tänker ni på när nån säger SL?


Kanske det är bussar, tåg, tvärbanor och framför allt kontrollanter. Och hur är de där kontrollanterna då? Är de verkligen så vänliga? Det tycker inte jag. Eller majoriteten av alla kontrollanter som jag sett i mitt liv är otrevliga på sitt sätt. Nu drar jag inte alla över en kam, jag vill inte behandla alla på samma sätt utan att ta hänsyn till individuella skillnader. Men det känns som om kontrollanterna har blivit jävligt aggressiva nu för tiden. Jag menar, hade jag något bra att säga om SL hade det redan stått det positiva meddelandet i några av mina inlägg för jag brukar resa med SL för att ta mig till skolan.   Men gör det det? Nej.

För jag är väldigt less på det här jävla aktiebolaget. Priset för SL-korten har ökat även fast man betalar sjukt mycket skatt här i Sverige. Och nu när jag har sett en väldigt sorgsen händelse tidigare idag på perrongen väntandes på tunnelbanan tycker jag att SL borde inte förtjäna alla miljoner de får in i sina skattkistor. Även fast de får alla pengar från är det mesta av graffittin kvar på perrrongerna och skicket i tågen ska man inte ens prata om.

Ni vet ju väl at det är Valborg idag, va? Då blir det ganska stökigt i förorterna och det är då som bevakning och trygghet behövs som mest. Så då arrangerade SL flera par patrulerande poliser och resten var biljettkontrollanter i blåa och gröna överkaster i förorten där jag bor i. Ingången till tunnelbanestationen var ösfull av dem. Jag gick tidigt från skolan för att komma hem och sen åka till tandläkaren, så jag gjorde två omgångar till t-banestationen.

Den gången jag gick hemifrån och väntade på tåget som gick intill stan hörde jag ett litet bråk mellan en kontrollant och en man. Kontrollanten var en svensk och mannen var en mörkhyad man, bara för att påpeka. Jag gick förbi dem och sen stannade jag nära dem för att se och höra vad som pågick.

Kontrollanten frågade mannen vart hans SL-kort var om och om igen. Mannen svarade med ett och samma svar;

Mannen: -Varför ska jag visa det?

Kontrollanten: - När du gick ut ur tåget och såg mig vände du dig direkt och gick åt ett annat håll. Du ville inte visa din biljett. Kan du visa mig det? (kaxig röst)
Mannen: -Varför ska jag visa det? *ger hans plånbok till kontrollanten samtidigt som han tar upp något ur den*

Nu började allt fler människor lyssna på deras konversation. Kontrollanten tog mannen till en glasruta så att mannen blev tvingad att luta sig mot det. 
Kontrollanten blev ännu mer kaxigare och frågade i en väldigt ovänlig ton samma fråga.

Kontrollanten: -Det här är ingen biljett. Vill du att jag ska ta dig till polisen?

Sen började det bli ännu mer ''tension'' mellan dem och bråket fortsatt. Plötsligt kom det 5 poliser och 6 olika kontrollanter. Alla de omringade mannen och lyssnade på samtalet.
 Jag kunde inte tro mina ögon. Var det där verkligen sant? Att tvinga nån till det sista för att visa en jävla fu***** biljett?! Jävla skit, ta och lugna ner er för i helvete! Ni kan ju fan inte tvinga nån på det där viset? Även om den där mannen inte hade en biljett eller en fejk-biljett ska han inte bli behandlad sådär. För det där har gått över gränsen inte lite, utan mycket. Hade han en fejk-biljett var det bara att ge honom böter, men inte att hota med att ta honom till polisen. Det där är ju helt sjukt. Jag som trodde att jag inte skulle se det här i det här ''fina'', ''demokratiska'' Sverige. SL borde fan ta och skärpa till sig!

Det är så jävla dåligt. När man föds vet man inte nånting om rasism, orättvisa eller ovänlighet. Man vet bara att man har en mamma som är där för att ta hand om en. Och pappan. De första stegen man gör utomhus. Det enda man ser är en himmel, naturen och världen och framförallt friheten. Vem är det som lär oss om den här fascismen egentligen? Vem var det som uppfann orättvisan? Världen som man har så många förhoppningar på. Men i det verkliga livet erbjuder den det man helst vill se med stängda ögon. Det förjävliga.


   



 
 
Ingen bild

Annette

1 maj 2015 09:39

Ok, en resenär nyttjar alltså kollektivtrafiken men vill inte visa färdbevis vid kontroll och detta är rasism?

Är du dum i huvudet?

Karolina

1 maj 2015 12:53

Ja, på sätt och vis. Men är det verkligen tillåtet av kontrollanten att tvinga resenären och att kaxa?

Nej, tyvärr jag är inte dum i huvudet.

 
Ingen bild

Malin

1 maj 2015 10:09

Helt rätt av kontrollanten, har du biljett visa den, har du inte det säg nej och ta bötern, bråkar du = polisen nästa. Biljetterna betalar SL och deras anställda löner = köp biljett. Lika illa som att gå in på ica och snatta mat, eller stjäla en persons mobiltelefon...

 
Ingen bild

Annette

1 maj 2015 18:28

Vari låg rasismen? Att en "icke-svensk" var tvungen att visa färdbevis (som reglera avser) för en "svensk" som i sin tjänst ska kontrollera färdbevis? Är det rasism?

Att ha dryg attityd är inte olagligt. Att däremot nyttja kollektivtrafiken utan giltigt färdbevis är det.

Karolina

6 juli 2015 09:27

Med tanke på hur du uttrycker dig skriftligt antar jag att du vet en del om lag och rättigheter. Men vet du vad? Jag köper inte denna förklaring. Arbetar man för samhället behöver man ha mycket tålamod vilket är nyckeln till artighet och framförallt - mänsklighet.

 
Ingen bild

Annette

2 maj 2015 13:22

Förklara på vilket sätt det är rasism.

Huruvida det är vänligt eller ej hör inte hit. Kontrollanten gjorde sitt jobb och höll sig till lagen medan resenären inte gjorde det.

Så, igen: förklara på vilket sätt detta var rasistiskt.

Karolina

6 juli 2015 09:23

Sluta gnäll.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karolina - 18 februari 2017 22:30

Så, nu har jag löst problemet hur jag ska publicera videon från iMovie. Det var bara att gå in på bloggplatsens sajt och blogga därifrån från min mammas surffplatta, så man kan infoga allt man vill från bloggverktygen. Just det, jag kom ju på att d...

Av Karolina - 18 juni 2016 18:37

Det blir tidig skolstart haha, men det var mycket efterfrågat så varför inte skriva detta inlägg nu? Jag vet att många av er går fortfarande i grundskolan, men de flesta av er är inne på högstadiet. Och många är såklart oroliga inför 9:an. Men, (ok, ...

Av Karolina - 16 juni 2016 14:28

För bara några veckor sen satt jag på tåget där jag väntade att den skulle åka. Utanför på perrongen stod en man som pratade i telefon, märkte av honom en del då det var bara jag, den där mannen och en till person vid och i vagnen. Han fortsatte sitt...

Av Karolina - 15 juni 2016 22:15

Jag har vart lite frånvarande från bloggen som ni märkt, men jag är tillbaka nu. Om nån ens visar upp sig här längre haha. Anledningen var att jag helt enkelt inte hade tid pga skolan. Jag gick trots allt sista året i grundskolan. Det känns så overkl...

Av Karolina - 19 mars 2016 00:04

Vet ni vem kan ändra på ens dag bara inom ett par minuter? SL. Efter min dansträning vart jag bara helt utmattad och det enda jag ville var att åka hem. Jag brukar ta tvärbana och tunnelbana för att ta mig till/från dansen, vilket brukar ta 30 minute...

Presentation


Haha, skoja bara. Den här bloggen är visst fancy. Här skriver jag om det jag älskar mest. Shoppa, resa och träna. Och också lite livshändelser. KONTAKT:
info.karolinal@gmail.com
INSTAGRAM: karalaso

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Vll du skriva ett inlägg på min blogg?


Skapa flashcards